Page 24 - index
P. 24
EĞİTİM
Bazı dilbilimciler eğitimin eğmek kelimesinden geldiğini savunur. Peki, biz ağacı yaşken mi eğiyoruz?
Yoksa olanı desteklemek ve geliştirmek, bilgiyle büyütmek adına eğmeden bükmeden -okul ve aile olarak-
sacayağı mı oluyoruz?
Eğitim, çocukların toplum yaşamında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri ve anlayışları
edinmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine yardım etme işidir. Ve eğitim sanıldığı gibi çocuğun okula
başlamasıyla değil, doğar doğmaz aldığı ilk nefesle başlar.
Yapılan araştırmalara göre çocuğun kişilik gelişimi 0-6 yaş döneminde şekillenmektedir. Ve bu
dönemde yaşanan olumlu olumsuz yaşantılar sonraki dönemlerde telafisi zor sonuçlar doğurmaktadır.
Ailenin önceliği sağlıklı kişilik sahibi bir çocuk yetiştirmek olmalıdır.
“Aile, her türlü iyilik ve kötülüğün öğretildiği bir okuldur.” der Wilhelm Stekel. İnsan, doğru ve yanlış
algısının ilk harcını içinde yaşadığı aile içerisinde atar. Buradan da erdemlerimizin çoğunu yaşadığımız
ortamdan kopyalayıp hayatımıza yapıştırdığımız gerçeği ortaya çıkar. Eğitimin nasıl verildiği de önemlidir.
“Şımarır mı acaba?” ya da “Terbiye ediyoruz.” düşüncelerinin sevgimizi göstermede birer emniyet kemeri
olması, çocukların gerekli ilgiden uzak, sevgi yoksunu olarak büyümesine neden olur. Sevgiden uzak verilen
terbiye başlığı altında topladığımız her türlü davranış eğitimi de “fidanı eğmekten hatta kırmaktan” öteye
geçemez.
Ailenin etkisi okul döneminde de devam eder. Öğrencinin yeteneğini keşfetmesine yardımcı olup onun
potansiyelini ortaya çıkarmasına destek olmak için bayrağı okul devralır. Daha planlı ve programlı şekilde
verilen eğitimle, çocuğun iletişim ve dil becerileri gelişir. Yapılan sosyal etkinlikler ve kulüp çalışmaları öz
güvenlerinin, sosyal ve toplumsal olaylara karşı duyarlılıklarının arttığı ve iyiyi kötüden, yararlıyı zararlıdan
ayırarak tepki göstermekten ya da takdir duygularını dile getirmekten geri durmadıkları davranışlar
kazanırlar. Sosyal etkinlikler ile sosyal, toplumsal bilinç kazanan öğrenciler birlikte uyum içinde çalışmayı
öğrenerek iş yaşamında da başarılı olurlar.
Çocuğun iyi yetişmesi için farklı yöntemler denense de amaç aynıdır. Çocuğun mutluluğu…
Aylin ÖZDEMİR
Türkçe Öğretmeni
Koçyazı Şehit Yıldırım Arat Ortaokulu
24