Page 45 - index
P. 45
ETKİLİ EĞİTİM
Öğretmen her şeyden önce mesleğini severek ve isteyerek tercih etmiş, mesleğine gönül vermiş bir insan olmalıdır.
Meslek sevgisinin coşkusuyla, kişilik ve teknik özelliklerini birleştirmiş bir öğretmenin etkili olmaması mümkün değildir.
Sevilmeden yapılan hiçbir meslekte başarılı olmak mümkün değildir. Bununla birlikte öğretmenin mesleğini sevmesi çok daha
hayatî bir meseledir. Çünkü öğretmen toplumun nesline şekil veren kişidir. O her şeyden önce toplumun ve öğrencinin yegâne
modelidir. Öğrenci kişiliğini oluştururken çevresinden etkilenir. Öğretmen mesleğini ne kadar seviyor ve mesleğine ne kadar
gönül veriyorsa o kadar başarılı olacağı aşikârdır. Mesleki heyecanını kaybetmiş bir öğretmenin etkili ve verimli olmasından
söz edilemez.
Öğretmenin insan sevgisi, meslek sevgisinden ayrı düşünülemez. Öğretmenlik mesleği her zaman insan ve toplum
temelli olduğundan insanlara sevgi duymayan öğretmen, mesleğine de sevgi duymayacaktır. Öğretmenin insan sevgisi gönülleri,
meslek sevgisi de zihinleri şekillendirecektir. Onun sevgi iklimiyle tanışan ve güler yüzüne alışan öğrenci, öğretmenine güven
duyacaktır ve eğitim öğretimden faydalanmaya istekli hâle gelecektir. Zira öğretmenine kalbi kapalı öğrencinin, zihni de
bilgiye kapalı olacaktır.
Yapılan araştırmalar, öğretmenlerini değerlendiren öğrencilerin, öğretmenlerinin kişilik ve karakter özelliklerini,
mesleki özelliklerinden daha fazla önemsediklerini göstermiştir.
Etkili Öğretmenin Sahip Olması Gereken Özellikler
* Öncelikle topluma ve öğrencilerine model teşkil ettiğini unutmamalı ve söylemleriyle davranışları çelişmemelidir.
* Öğrencilerine ve insanlara önyargısız davranabilmelidir.
* Öğretmeyi sevmeli ve öğrenmeyi sevdirebilmelidir.
* İdealist ve sorumluluk sahibi olmalıdır.
* İnsan hak ve hürriyetlerine değer vermelidir.
* Etkili iletişim becerilerine sahip olmalıdır.
* Davranışlarında tutarlı ve prensip sahibi olmalıdır.
* Jest ve mimiklerine, el ve vücut hareketlerine çok dikkat etmeli, beden dilini etkili kullanmalıdır.
* Ders ve konuya uygun metot belirleyebilmeli, ders ve konularla ilgili araç-gereç kullanabilmelidir.
* Teknolojik gelişmeleri takip etmeli ve yeni gelişen eğitim araç-gereçlerini kullanabilmelidir.
Sınıf içerisinde yapıcı bir dil kurmak isteyen öğretmen, ilkeli ve vicdanî bir anlayış oluşturmak zorundadır ve bunu
bütün öğrencilerin hissetmesini sağlayabilmelidir. Öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmek, öğrenme isteği uyandırmak ve
öğrencilerin kendilerini değerli hissedip özgüvenli olmaları sınıf içerisinde oluşan olumlu iletişime bağlıdır.
Sınıfta istenmeyen davranışları önlemenin çözümü olarak sınıf kuralları oluşturulabilir. Sınıf kuralları oluştururken demokratik
davranmalı bütün öğrenciler fikirlerini söyleyebilmelidir. Öğrenciler bu süreçte karar verip aldıkları kararın sorumluluğunu da
yerine getireceklerdir.
Öğretmen iyi bir gözlemle öğrencilerinin ilgi düzeylerini keşfetmeye çalışmalı, ilginin dağılması ve sıkılma belirtilerinin
görülmesi durumunda güncel bir konuyu tartışmak, mantık ve zekâ oyunlarını kullanmak öğrencinin ilgisini tekrar kazanabilir.
Sınıfta öğretmenin sürekli aynı yöntemleri kullanması, dersin sıkıcı bir hal almasına ve öğrencilerin dikkatlerinin dağılmasına
neden olur. Öğrencilerin öğrenme durumları farklı olacağından farklı yöntemler kullanmak daha çok öğrenciye ulaşılmasına
yardımcı olur. Ortaya çıkabilecek istenmeyen davranışlar, dersin işlenişinde, öğretim yöntemlerinde, araç ve gereçlerde
değişiklikler yapılarak ortadan kaldırılabilir.
Bazı davranış sorunlarının boyutları, öğretmenin üstesinden gelemeyeceği kadar büyük olabilir. Böylesi durumlarda
öğretmenin okul yönetimi, rehberlik servisi ve çocuğun ailesinden yardım istemesi ve işbirliği yapması en doğru davranış
olacaktır.
Kemal KOCABAŞ
Sosyal Bilgiler Öğretmeni
Yunak Fatih Ortaokulu
45