Page 52 - index
P. 52
Güç Mü Güçlük Mü? Seçiminizi
Yapın
Üniversite 2. Sınıfta Özel Eğitim dersimiz dolayısıyla incelediğim; Özel Eğitime
Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim kitabını okurken bir cümleye rast geldim. Tam
olarak aktarmayabilirim ama cümle şunu ifade ediyordu: “Engelleri biz koyarız. Mesela
kolu olmayan birinin geçeceği yoldan klasik kolu olan kapılardan koyarsak o kişinin oradan
geçmesi zorlaşır. Fakat koyduğumuz engeli yani kapıyı kaldırıp yerine, dönen otomatik
kapılardan koyarsak engel ortadan kalkmış olur.” Bu açıklamanın bende oluşturduğu etki
hâlâ sürüyor. Çünkü bu ifadeler bana yalnızca bu alanda ilham vermiyor daha birçok konuda
derin düşünmemi sağlıyor.
Öğrenme güçlüklerini ele alıp yukarıdakilerden yola çıkarsak toplumun çoğunluğunu
oluşturan kesime koyduğumuz engellerden bahsedelim. Örneğin DEHB (Dikkat Eksikliği
ve Hiperaktivite Bozukluğu) tanısı almış bir bireyin farklı olduğunu kabul etmeyen bir aile,
öfke patlaması yaşadığında bireye öfkeyle karşılık veren bir çevre, olumlu davranışlar
yerine olumsuz davranışlara odaklanan bir öğretmen, çevresel uyaranları fazla olan bir
oda, yapılandırılmamış bir eğitim programı ve kısıtlı eğitim materyalleri o bireyin önündeki
en büyük engellerdir. Burada da gördüğümüz üzere o bireye öğrenme güçlüğü yaşatacak
nedenlerin çoğu çevresine aittir. Bunun yerine daha sık göz teması, gidişatın takip edilmesi,
dikkat dağıtacak nesnelerin arındırılması ve gerektiğinde fiziksel temas öğrenme güçlüğü
değil kolaylığı yaşatacaktır. Aynı şekilde görsel, işitsel, dokunsal öğrenme şekillerini ele
alıp bireylere uygun yapılan programlar ve eğitimler, kaybolup giden binlerce öğrenciyi
kazanmamızı sağlayacaktır.
Son olarak söyleyeceğim şu ki:”Evet engelleri bizler koyarız güçlüğü onlar yaşar. Bunu
aşabilmek için ilk olarak koyduğumuz engelleri kaldırıp sonra da kolaylıklara öncü olmalıyız.”
Emine BİLEN
Sınıf Öğretmeni
Koçyazı Şehit İbrahim Bozoğlu İlkokulu
52